Porten er det nye samlingspunkt for iværksætteri, kreativitet og fællesskab i hjertet af Albertslund. Vi åbner op for store og små oplevelser alt fra øl og rock til kunst og fortællinger.
Planlæg dit kommende besøg her.
Den ikoniske grønne port bliver omdrejningspunktet for et nyt kulturelt centrum, der under navnet ’Porten’ bliver et trækplaster og samlingspunkt for hele Albertslund.
Læs mereSæt X i kalenderen! Julemarked i Porten vender tilbage i 2024.
Lørdag d. 7. og søndag d. 8. december kl. 11-17 slår vi atter den ikoniske grønne port op til et unikt julemarked i historiske rammer i det tidligere statsfængsel Vridsløselille.
Sidste år lagde knap 15.000 gæster vejen forbi Designerspace x Portens julemarked, for kunst, design og håndværk.
I år inviterer Porten til et julemarked som foruden kunst, design og håndværk også byder delikatesser, specialiteter, juledeko, nisser, bolig, tekstilvarer og alt derimellem velkommen i de tidligere fangeceller, som indrettes til unikke boder for en weekend.
Tag en once-in-a-lifetime shoppingtur ned gennem de tidligere fængselsfløje, hvor 40 celler vil omdannes til små, hyggelige købmandsboder, og nyd et måltid mad og noget at drikke i et af de unikke åndehuller på fængselsgrunden, som denne weekend vil emme af liv og julestemning.
Er du erhvervsdrivende eller kender du en interesseret erhvervsdrivende, så del nyheden i dit netværk og læs med her:
Porten søger stadeholdere inden for kategorierne: delikatesser, specialiteter, juledeko, kunst, tøj, nisser, mad, konfekt, øl/vin/mjød/spiritus, pynt, dekorationer, bolig, design og kreative håndværk.
Pris pr. celle for to dage inkl. hæve-sænke klapbord og stol: 2500 dkk eks moms.
(Én celle er ca. 7 kvadratmeter)
Vil du være en stadeholder i "fængsel for en weekend" og omdanne en autentisk fængselscelle til din egen købmandsbod, så send os en ansøgning med et skriv om dine produkter til info@porten.dk. Mærk emnefeltet: Julemarked 2024
Har du mulighed for at linke til enten hjemmeside eller social medie side, som viser din forretning/dine produkter, kan du med fordel gøre dette i din ansøgning.
Bemærk: Porten søger et varieret udvalg af stadeholdere og vil på den baggrund udvælge og sammensætte stadeholdere til Julemarked i Porten 2024.
Alle der ansøger til og med maj kan forvente svar primo juni.
Sæt X i kalenderen, for du er inviteret til fernisering torsdag d. 14. marts kl. 17.30 i Porten og alle er velkomne!
Kunstnerne Camilla Berner og Laurits Gulløv står bag Renæssancejords sjette udstilling på afdeling A3 i det tidligere statsfængsel. Udstillingen med titlen 'Sightseeing' er den sjette ud af i alt syv udstillinger under den samlende titel Renæssancejord faciliteret af Jordens Hus.
Jordens Hus beskriver 'Sightseeing':
I udstillingen tager Laurits Gulløv og Camilla Bernerudgangspunkt i det tidligere Vridsløselille fængsels konkrete arkitektur, der er karakteristisk ved at være designet over et panoptikon – en type fængselsarkitektur skabt til, at færrest mulige vagter skal kunne overvåge flest muligt indsatte, mens de indsatte til gengæld, ikke ved hvornår de bliverovervåget. Ordet panoptikon betyder helt konkret, det altseende.
Jord forbindes ofte med det modsatte – usynlighed, skjul eller blindhed som det f.eks. illustreres af metaforer som at gå under jorden eller at stikke hoved i jorden. Jorden har været anvendt til at usynliggøre ting man ville af med - gravpladser, lossepladser, atomaffaldsdeponeringer - men er også hjemsted for dyreliv der påfaldende nok, oftest er svagtseende eller helt blindt. Gulløv og Berner har udviklet et udstillingsformat, der forsøger at forstå, hvordan forholdet mellem det synlige og det usynlige ofte forvrænger proportionerne i vores omverdensforståelse.
Fem af cellerne i udstillingen står åbne, men er afspærret af sarte halvgennemsigtige insektnet af den type, man anvender i konventionel afgrødedyrkning. Afspærringerne tillader beskueren at kigge ind i cellerne, hvori man kan skimte en række skulpturelle indgreb, der alle kredser om nedbrydning. Her refereres både til fængslets mørke historie med psykisk nedbrydning af indsatte, og til jorden under os, der i sig selv er en nedbrydningsproces, men som i mange moderne samfund også er blevet til en destination for livsnedbrydende materialer, aktuelt belyst i NordicWaste-skandalen. Samtidig er nedbrydningsprocessen også helt konkret arkitektonisk, idet fløjene i det gamle fængsel snart skal rives ned og genopbygges af de selvsamme mursten, nu som boliger.
Udstillingens titel ”Sightseeing” spiller også på dette forhold; at være tilskuer til et scenarie eller at ankomme til en seværdighed. Sightseeing forbindes ofte med en type turisme der er baseret på at se, men som ofte er overfladisk og uforpligtende. I Vridsløselille fængsel er vi turister på gratis besøg. Vi kan se bygningerne, cellerne og murerne, men ikke det liv det har gemt inde. På flere måder kan man sige det samme om vores forhold til jorden: Vi ser den, men føler os uforpligtede af den, den er en seværdighed vi kan nyde, men også altid vælge fra.
Ferniseringen foregår på afdeling A3, indgang via gitterporten ved Slowburn på den vestlige mur. Arrangementet er ikke for kørestolsbrugere.
For mere info om kommende åbningstider, se jordenshus.dk
Kig forbi Porten søndag d. 14. april kl. 13.00-16.00!
Pettersen & Hein åbner nemlig studiet op og inviterer alle indenfor til en snak om deres kommende skulpturhave, som skal spire bag deres hyggelige atelier i bygningen "Citronskiven".
Vil du være med til at få haven til at gro, inviterer kunstnerduoen nu alle ind bag deres atelier søndag d. 14. april til en snak om kunst og grønt - og opfordringen er ligeså simpel som den er sjov:
Medbring en pose frø, en plante, en busk eller lign. i bytte for en kop kaffe, te eller saft og vær med til at bidrage til det spirende initiativ i kunstnernes atelierhave.
Pettersen & Hein har længe haft en drøm om at skabe en lille lokal lomme af natur, og de beskriver selv projektet således:
"Den planlagte skulpturhave/te-have skal være sanselig og skal være refleksion af ønsket om at skabe et sted for ro midt i naturen. Den vil fungere som en lomme af fred og harmoni, hvor kunstværker og møbler smelter sammen med omgivelserne. Ved at integrere 'lokale' planter og bevare biodiversiteten, bliver haven en intensiveret naturoplevelse. Besøgende opfordres til at brug ealle sanser: lytte til summen af naturen, lugte de omgivende planter, smage frisk te lavet med urter fra haven, føle teksturerne og nyde synet af den visuelt tiltalende natur."
Med åbningen af en Pettersen & Hein Skulpturhave til foråret, åbner det også op for mange nye muligheder, som kunstnerne kan bruge haven til. Besøgende kan således se frem til små kreative events lige fra broderi, workshop med plantefarvning, plantebyttebod til intim koncert, Foodoir (middag) eller sågar casual hotdog torsdag.
Kunstnerparret vil supplere haven med kunst og skulpturer fra andre kunstnere i deres netværk, som løbende kan skiftes ud og fornys i haven.
I haven kan besøgende gå på opdagelse i de spiselige plantekasser med alt fra mynte, kamille, salvie, anis isop, timian, morgenfrue, citronmelisse til tomater, kål og hvidløg. Græsset slås i små stier rundt om planterne, så et kig i haven ender hurtigt med en hel opdagelsesrejse.
Pettersen & Hein opfordrer alle nysgerrige sjæle til at kigge forbi - enten med eller uden et spirende bidrag til den grønne have - for at fortsætte snakken om den grønne natur, og dele erfaringer:
"Stedet vil også fungere som et symbol på vigtigheden af at respektere og værne om naturen, og det vil være et mødested for kunst, design og natur. Med enkelthed og brug af eksisterende ressourcer - herunder lokale planter og kunstnernes færdigheder - vil haven skabes med minimal anlægsindsats. Desuden vil den være mobil og kunne flyttes for at tilpasse sig ændringer i omgivelserne. Dette projekt afspejler ambitionen om at skabe en ny, grøn bydel, hvor naturen er i fokus.".
Følg med på siden her for flere opdateringer om dagens program, tid og nyt om åbningen af kunstnernes have.
D. 5. april vender Rumpistol hjem til Albertslund til et eksklusivt show. En duo opførelse af albummet “Going Inside” indenfor murene i Porten Vridsløse, det gamle Vridsløselille Statsfængsel! Support: Emil Palme
Mere specifikt bliver det “Ny Kirke” i den gamle fængselsgård, der kommer til at danne rammen for dette særlige intime show, sammen med Forbrændingens elskede lokale pioner indenfor for jazz og elektronisk musik.
Venue: Porten – Ny Kirke
Døre: 20.00
Show: 21.00
Forsalg: 199 dkk
Dørsalg: 219 dkk
Ungbillet (Under 25 eller studerende): 149 dkk
Igennem 20 år har Jens Berents Christiansen aka Rumpistol udviklet sig til en af sin generations bedste og mest nysgerrige elektroniske musikere og producere. Men siden 2020 har hans karriere taget nye markante drejninger, motiveret af personlige oplevelser. Efter at være gået ned med stress i 2018 skabte han det nedbarberede, neoklassiske album ”After the Flood” (2020), skrevet til klaver og strygere, da han pga. sygdommen ikke kunne benytte computeren som arbejdsredskab. En frugtbar metode, som han elaborerede på efterfølgeren ”Isola” (2022), hvor bas og trommer kom til sammen med mere jazzede vibes. Den udvikling fuldender han nu med det afsluttende værk i sin klavertrilogi: ”Going Inside”, der – som titlen afslører – dykker endnu dybere ned i sindets eksistentielle dybder.
Ved at arbejde med et mere organisk udtryk og sin egen skrøbelighed har Rumpistol med sine to seneste album fået hul igennem til mange nye lyttere, der har kunnet spejle sig i musikken og bruge den til at bearbejde sorg, angst og stress.
På ”Going Inside” tager han endnu et ambitiøst kunstnerisk syvmileskridt. Det nye album er således et gennemarbejdet konceptuelt værk, designet som soundtrack til en indre rejse. ”Going Inside” er således opbygget omkring de tre faser (”Ascent”, ”Peak” og ”Descent”) og underliggende subfaser, man gennemlever som deltager i psykedelisk terapi. Noget Jens Berents Christiansen selv har gjort med positivt resultat.
Resultatet er et frodigt blomstrende og bredt orkestreret album, der både rummer elementer af jazz, folk, roots, elektronisk, ambient og klassisk kompositionsmusik, og hvor de 12 skæringer bevæger sig igennem et flydende forløb. Fra den indledende ”Ascent”-fases tålmodigt opbyggende indledning med fjern torden, duduk-horn og keltisk harpe; over ”Peak-fasen”, hvor tid, rum og selvet udvider sig til tonerne af klaverakkorder, dybfølte violinstrøg og pulserende beats; til den afsluttende ”Descent”-fase, hvor lytterejsen nænsomt rundes af lap steel-guitar, cello, field recordings og buddhistisk syngeskål. ”Going Inside” er et ambitiøst, eftertænksomt og spirituelt værk, der nydes bedst med åbne sanser og nysgerrige lyttelapper. Dets akkuratesse og minimalisme sender kærlige hilsner til klassiske og elektroniske komponister som Ryuichi Sakamoto, Philip Glass, Brian Eno, John Hopkins og Arvo Pärt. Og der er ekkoer af tidlig Pink Floyd og Alice Coltranes bevidsthedsudvidende 70’er-lydtrip, når Selma Trier tryller med sin harpe på flere numre.
Kom selv og lyt, når Rumpistol overtager 'Ny Kirke' i Porten.
Motown vibes, J Dilla møder Link Wray møder Fela Kuti, lyden af et falmet postkort med en rød solnedgang på.
Det er svært at beskrive Ki!, men det er i hvert fald noget, man skal opleve.
_________
Venue: Porten Vridsløse – Værkstedet
Døre: kl. 20.00
Show: kl. 21.00
__________
Ki! is songwriter and multi-instrumentalist Christian Ki Dall. Aside from his solo productions, he’s both a musician, known in particular for his guitar playing (performing with the likes of Sterling Roswell of Spaceman 3, The Telescopes, Death Valley Sleepers and many more), and a producer (for Sting-guitarist Rufus Miller, Dør nr. 13 and soul outfit and Crunchy Frog-labelmates D/troit, among others).
Ki! was born in South Korea, living in an orphanage in the Haeundae District of Busan. He was adopted and grew up in Denmark. The Boy From Haeundae Beach, Ki!’s debut, double LP album of 20 tracks, was born as the tunes were written and recorded, track by track, over the course of a couple of years, many as homages to some of his favourite artists such as Fela Kuti,
Sharon Jones, George Harrison, J Dilla, Link Wray etc. From the first single ‘Mây Trôi’s groovy mix of Vietnamese Vong Co-style guitar and soul music
(sounding like a poppy-red sunset on a faded postcard) to the motown magic of ‘Happy’ (retro in line with Amy Winehouse’s re-imagining of the genre), the variety of genres, styles and sounds on the album is all over the map, drawing inspirations from different periods and from all over the world.
The album’s 20 highly diverse tracks feel like a mixtape equivalent to a travelogue. The audio version of notes scribbled on the back of weathered photographs, pencil drawings and pressed flowers collected in a banged up notebook. Some are instrumental, some feature guest vocalists. Some tracks are glimpses, short stops on the trip: the fly-on-the-wall tribute to Elizabeth Cotten, the horizon-spanning scale of the scene-setting opener ‘Haeundae Beach Boy’. Others feel like week- or month-long stays: From the French melancholic soul and Ethiopian jazz of ‘Je Suis Toujours Là (feat. Al Agami & Trine Jørck)’ to the Fela Kuti-homage ‘Abeokuta’ – the latter with guitar playing so nimble it could pick your pockets. You can enjoy each step on the way separately, but if you listen to the 20-track double album in
full, you’ll see that, rather than cataloguing a series of destinations, it’s a carefully curated, lovingly put together sonic journey. The unifying aspects of Ki!’s sound – the touches and timbres that make Ki! Ki! – unfold underway. There is a holistic aspect to his eclecticism that gives the album the breadth and depth that ultimately is the real attraction.
D.13 april bliver Værkstedet i Porten (det tidligereVridsløselille Statsfængsel) rammen for et ganske unikt lydunivers: Selvhenter.
Eksperimentel noise/jazz/post-punk i et råthistorisk fængsel i selskab med et af landets mest hæsblæsende live bands.What's not to like?
________
Venue: Porten Vridsløse – Værkstedet
Døre: 20
Show: 21
_________
Selvhenters udtryk transcenderer musikalske genrer og bevæger sig i stedet iretning af noget mere fundamentalt – en slående, direkte og fysisk oplevelse afmusik udgjort af polyrytmer, akustiske og elektroniske melodier, hårdtslåendekompositoriske valg og improviseret skønhed. Selvhenters lyd er stærke rytmiskemønstre flettet sammen af to trommesæt, en trombone der går direkte i kroppengennem en basforstærker og en saxofon, der veksler mellem at få lytteren til atforstå saxofonens sande natur og være processeret til uigenkendelighed.
Som gruppe er Selvhenter dereseget idiom, som trækker på hver af de fire medlemmers musikalske personlighederog interesser i det, der bliver til yderst kollektiv musik, hvor hver enkeltmusiker absorberes i én fuldkommen lyd. Gruppen spiller med ekstrem kontrol,samtidig med at deres umiddelbare sammenspil giver indtryk af, at de sammenopdager musikken for første gang. Resultatet er en følelse af ren og skærglæde, både hos musikere og lyttere. Dette høres både på indspilninger ogopleves live, hvor Selvhenters koncertersjældent er siddende - stole og borde må flyttes, sådan at publikum kan bevægesig sammen med musikken.
Gennem mange års sammenspil er lyden af Selvhenter blevet øjeblikkeligtgenkendelig, samtidig med at musikken fortsat har udviklet sig over årenegennem gruppens uendelige nysgerrighed, samt åbenhed overfor - og engagement i- andre projekter og udtryk. Gennem kollektivet og pladeselskabet eget værelse har de fire medlemmer af Selvhenter udforsket et væld afprojekter, som inkluderer forskellige former for elektronisk og akustisk musik,pop, field recordings, samarbejder og soloalbums. Dans, tekst og visuel kunsthar også fundet vej til kollektivet, og gennem årene er eget værelse blevet en kanal forudvikling af hvert enkelt medlems egen lyd, der byder nye elementer og tilgangevelkommen; synthesizere, små percussion-instrumenter eller saxofon gennem en nyeffektpedal. Denne udvikling har holdt Selvhenters musikåben for nye muligheder samtidig med at have styrket gruppens kerneelementer:en energisk, fremdrivende, tæt og often ekstatisk musik, som kræver at bliveoplevet live.
Selvhenter blev grundlagt i 2010 aftrombonist Maria Bertel, saxofonist Sonja LaBianca, samt trommeslagerne JalehNegari og Anja Jacobsen. Med deres kompromisløse tilgang til at skabe musik udfra instrumentale set-ups har Selvhenter siden da været toneangivende fordansk, eksperimenterende musik, såvel som anerkendt på internationalt plan.Selvhenter er også omdrejningspunkt for kunstnerkollektivet eget værelse, der huser gruppemedlemmernessoloprojekter, samt samarbejder såsom Valby Vokalgruppe, SOLW og GEK.
https://egetvaerelse.dk/
Modtag nyheder om begivenheder i Porten og den kommende bydel Vridsløse. Tilmelding foregår foreløbig via hjemmesiden Vridsløse.dk.